poniedziałek, 22 września 2014

Co wnosi nos? Nauka o tym, co nam pachnie. Avery Gilbert

Czy tak jak ja, jesteście perfumoholikami? Czy wszędzie najpierw zwracacie uwagę na zapach, a dopiero potem na całą resztę? Czy nie wyobrażacie sobie wyjść z domu, zanim nie popsikacie się ulubionymi perfumami? Jeżeli na powyższe pytania odpowiedzieliście twierdząco, to jest to książka dla was.

W notce o autorze przeczytałam, że zajmuje się on tworzeniem zapachów i to nie tylko tych pięknych, ale również takich, o których zwykle się nie myśli, że ktoś zajmuje się ich tworzeniem - na przykład zapach żwirku dla kotów. Przez taką informację oczywiście sobie coś nad-wyobraziłam i spodziewałam się więcej tajników perfumiarzy. Chciałam wejść w to tajne i misterne królestwo perfumiarstwa. Stworzenie własnych perfum od lat jest moim marzeniem. Niestety moje oczekiwania pod tym względem się nie sprawdziły i zamiast tego dostałam pozycję popularnonaukową o tym... Co wnosi nos.

Jak ważny jest dla nas ten organ, czym bylibyśmy bez niego i jak się sprawował w przeszłości? Jak łączy się z innymi zmysłami? Czy "Pachnidło" Patricka Suskinda ma rację bytu? Kto jest zapachowym mistrzem wśród pisarzy i jak daleko posunęli się naukowcy, by zbadać ten, zdawałoby się drobny, szczegół? (Węch, nie mistrza wśród pisarzy).
Na te wszystkie pytania i jeszcze więcej dostajemy odpowiedzi. Avery Gilbert oprócz swojego niesamowitego zawodu, posiada także wspaniały zmysł prowadzenia opowieści. Mam wrażenie, że gdyby napisał ją ktoś inny to byłaby nie do przeczytania, a każda strona mogłaby być nudniejsza od poprzedniej. Natomiast dzięki Gilbertowi ten naukowy temat jest przedstawiony niemalże w postaci baśni, a przynajmniej ja się tak czułam w trakcie czytania. Wspaniały zmysł narratorski, poczucie humoru, a niekiedy nawet drobne złośliwostki sprawiały, że błyskawicznie tę książkę pochłonęłam, jednocześnie dowiadując się mnóstwa przydatnych i niesamowicie ciekawych rzeczy.

"Co wnosi nos? Nauka o tym, co nam pachnie" to pozycja wręcz konieczna dla osób, które interesują się perfumami i chciałyby zgłębić ten temat. Bardzo się cieszę, że najpierw przeczytałam tę książkę, a dopiero później zajmę się lekturami nieco bardziej technicznymi. Stanowi doskonałe podstawy do dalszego zdobywania wiedzy. Ogromnie polecam.

"Co wnosi nos? Nauka o tym, co nam pachnie" Avery Gilbert, wyd. WAB 2010, str. 444

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...